تبلیغات
دانلود کلیپ نظامی+ مجله نیروهای مسلح ایران وجهان - از طوفان شهاب‌ها تا چشمان ۳ هزار کیلومتری/ دریا و آسمان در سیطره جماران و صاعقه‌ها
دانلود کلیپ نظامی+ مجله نیروهای مسلح ایران وجهان
اطلاعات فیلم نظامی و تصاویر زیبااز تجهیزات نظامی ایران وجهان

اشتراک و ارسال مطلب به:

از طوفان شهاب‌ها تا چشمان ۳ هزار کیلومتری/ دریا و آسمان در سیطره جماران و صاعقه‌ها
به گزارش مشرق،  36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و این نشان می دهد که عمر صنایع دفاعی ایران نیز هنوز 4 دهه خود را کامل نکرده اما با این حال توانسته در برابر قدرت‌های بزرگ شرق و غرب بایستد.

این در حالی است که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور ایران ژاندارم آمریکا در منطقه بود و از تجهیزات روز نظامی بهره می‌برد اما هیچگونه دخالتی در تعمیر و نگه‌داری آنها و یا حتی اجازه بررسی این تجهیزات و سامانه‌ها را نداشت.

با این حال پس از پیروزی انقلاب و خروج بیگانگان از نیروهای مسلح کشورمان، جوانان این مرزوبوم بر آن شدند تا روی پای خود بایستند و دست نیاز را به سوی هیچ کشوری دراز نکنند.

امروز پس از گذشت 36 سال از بهمن 57، جمهوری اسلامی ایران نه تنها بزگرترین قدرت دفاعی منطقه است، بلکه همه نیازهای های خود را نیز در داخل تامین می کند.

آنچه در زیر می خوانید، مروریست کوتاه بر دستاوردهای مهم این سالها؛ اگرچه ابتکارات، تجهیزات و سامانه های دفاعی ساخته شده در این مدت بسیار گسترده بوده و تنها بخشی از آنها معرفی شده اند و مابقی آن را باید در میدان نبرد احتمالی در آینده دید.

***

* «شهاب» تیغ بران ایران

خانواده موشک‌های شهاب (شهاب1، 2 و3) را باید معروف ترین موشک‌های ایران در دنیا دانست.

این موشک‌ها که در انواع میان برد و دوربرد ساخته شده‌اند، می توانند براحتی سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار دهند و شاید همین ویژگی بود که نام شهاب را به عنوان کلید واژه مرگ برای رژیم صهیونیستی در جهان جا انداخت.

از طوفان شهاب‌ها تا چشمان ۳ هزار کیلومتری/ دریا و آسمان در سیطره جماران و صاعقه‌ها

در رزمایش موشکی پیامبر اعظم(ص) 6 بود که برای اولین بار موشک شهاب از سیلوهای پرتاب موشک‌های بالستیک دوربرد از زیر زمین شلیک شد.

با دستیابی به این فناوری پیچیده که طی 15 سال کار تخصصی به دست‌ آمده است، می‌توان انبوه موشک‌های دوربرد و بالستیک مانند شهاب را از نقاطی در زیر زمین به سمت اهداف از پیش تعیین شده پرتاب کرد.

تکثر و جانمایی‌های متنوع این سیلوها به همراه سرعت عمل آماده‌سازی موشک در آنها می‌تواند یکی از ابزارهای مهم ایران برای یک ضربه متقابل و قاطع به هر متجاوز باشد. با استفاده از این سیلوها، امکان ردیابی محل موشک‌ها از سوی ماهواره‌های دشمن وجود ندارد.

البته در ادامه توسعه موشک‌های دوربرد سوخت مایع شهاب، صنایع هوافضای وزارت دفاع موشک دیگری با نام قدر را نیز به تولید رساند که در واقع یکی از نمونه‌های خانواده شهاب محسوب می‌شود.

برد این موشک تک مرحله ای در حدود 2000 کیلومتر عنوان شده و از ویژگی های آن زمان کوتاه‌تر آماده سازی در مقایسه با موشک های قبلی است.

* RQ-170 ایرانی خطرناکتر از جانور قندهار

از زمان به غنیمت گرفتن هواپیمای RQ-170 آمریکایی تا زمان به پرواز درآمدن RQ-170 ایرانی کمتر از سه سال گذشت و در طی این مدت ده‌ها پروژه تعریف شد که یکی از آن پروژه ها ساخت و مهندسی معکوس هواپیمای RQ-170 بود.

در زمینه ساخت RQ-170 ایرانی طراحی معکوس صورت گرفت. طراحی معکوس با مهندسی معکوس تفاوت دارد به این معنا که در ساخت RQ-170 ایرانی با استفاده از برخی زیرمجموعه ها و ایده های اصلی هواپیمای آمریکایی ایده های بومی نیز در فرآیند تولید RQ-170 ایرانی بکار گرفته شد.

مجموعه بال، بدنه و بخش عمودی و افقی هواپیما در یک بال خلاصه شده که از طبیعت الگو گرفته است و به همین دلیل میزان اصطکاک و مصرف سوخت آن نسبت به مورد مشابه بسیار کاهش پیدا کرده است.

متخصصان کشورمان با به غنیمت گرفتن این هواپیما در واقع به قابلیت های پرنده در بخش جاسوسی و پنهانکاری و اطلاعاتی که در آن انباشته شده بود و نیز روش هایی که آمریکایی ها برای جاسوسی داشتند دست پیدا کردند.

هواپیماها از بدنه، بال عمودی و بال افقی و بال اصلی تشکیل شده اند ولی در این نوع هواپیما همه این چهار جزء در بال خلاصه شده اند و این به کاهش وزن کمک می کند و با کاهش سرعت واماندگی و مصرف سوخت، مداومت پرواز را افزایش داده و کمک می کند این هواپیما ماموریت های خود را نسبت به هواپیماهای هم اندازه خود و یا در مقایسه با هواپیماهای سنتی که بال افقی، عمودی و دمی دارند بهتر اجرا کند.

اولین نمونه‌های ساخته شده این هواپیما رزمی است و با توجه به نوع موتور جت، موتور پیستونی، در اندازه‌های مختلف در بخش‌های مراقبت، شناسایی و رزمی و انواع و اقسام مأموریت‌های مرتبط مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، البته این امکان توسط متخصصین فراهم شده تا نمونه‌های دیگر این هواپیما نیز ساخته شود.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعلام کرده بود: تا پایان سال 93 برنامه داریم حداقل 4 فروند از این نمونه ها را بومی و وارد ماموریت هم بشویم، ولی اجرای ماموریت های انبوه از سال آینده آغاز خواهد شد.

 این پهپاد ایرانی قادر خواهد بود کار شناسایی و رزم عمیق را نیز انجام دهد.

این درحالیست که آمریکایی ها از RQ170 در حوزه شناسایی استفاده می‌کنند اما بنا بر ماموریت تعریف شده سپاه برای مدل ایرانی RQ، از این پهپاد به عنوان بمب افکنی رادارگریز علیه ناوهای آمریکایی استفاده خواهد شد.

* اولین کروز زمینی ایران با برد 700 کیلومتر

بدون تردید یکی از پیچیده و مهمترین موضوعات در حوزه موشکی بحث موشک‌های کروز زمینی است، که در همین راستا موشک کروز با نام «یا علی» در جریان بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه در سال 93 به نمایش درآمد.

این یک موشک کروز زمینی است که توسط هوافضای سپاه ساخته شده علاوه بر شلیک از روی سکوهای زمینی، قابلیت پرتاب از روی هواپیما را هم خواهد داشت.

از طوفان شهاب‌ها تا چشمان ۳ هزار کیلومتری/ دریا و آسمان در سیطره جماران و صاعقه‌ها

به گزارش فارس، صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران در سالهای گذشته با سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه موشک‌های کروز، تاکنون توانسته است چندین مدل از این موشکها را در عرصه دریایی و با بُردهای مختلف طراحی و تولید کند.

موشک‌های کوتاه‌بُرد «نصر»، « کوثر»، « ظفر» و نیز موشک «نور» با بُرد 120 کیلومتر، موشک «قادر» با بُرد 200 کیلومتر و موشک «قدیر» با بُرد 300 کیلومتر از جمله موشک‌های کروز دریایی ایران هستند.

اما موشک کروز «یاعلی» به عنوان یکی از اولین موشک‌های کروز زمینی ایران با بُرد 700 کیلومتر می‌تواند یک گام بلند در صنعت دفاعی برای ساخت موشک‌های از این دست باشد.

این موشکها علاوه بر توانایی پرتاب از روی سکوهای ساحلی و شناورها، قابلیت شلیک از روی انواع هواگردها (جنگنده ها و بالگردها و پهپادها) را نیز دارند که این امر به افزایش چشمگیر بُرد آنها می‌انجامد.

* «خلیج فارس» موشک بالستیک و مافوق صوت سپاه علیه اهداف دریایی

موشک هوشمند و بالستیک «خلیج فارس» یک موشک مافوق صوت و کشتی‌زن بوده و تفاوت آن با موشک‌های قبلی این است که دیگر موشک‌ها عمدتاً با سرعتی زیر صوت و به صورت کروز عمل می‌کردند اما «خلیج فارس» با سرعتی مافوق صوت و به صورت بالستیک از سطح زمین شلیک شده و به صورت عمودی از ارتفاع بالا می‌تواند هرگونه ناو و یا شناور دشمن را مورد هدف قرار دهد.

شعاع برد عملیاتی این موشک 300 کیلومتر است که در آینده نزدیک نسل جدید آن با بردی بیشتر تولید خواهد شد.

موشک «خلیج فارس» به صورت هدایت ترکیبی عمل کرده به طوری که جستجوگر آن در فاز نهایی بر روی هدف قفل می کند و در این حالت هرگونه شناور دشمن هیچ راه گریزی از اصابت این موشک که کلاهکی با حدود 650 کیلوگرم مواد منفجره دارد، نخواهد داشت.

از طوفان شهاب‌ها تا چشمان ۳ هزار کیلومتری/ دریا و آسمان در سیطره جماران و صاعقه‌ها

سوخت موشک «خلیج فارس» جامد است و این موشک توسط مرکز تحقیقاتی نیروی هوافضای سپاه طراحی و توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده است.

همچنین با تلاش متخصصان داخلی لانچرهای سه تایی این موشک نیز تولید شده که می‌تواند کابوسی برای اهداف دریایی بحساب آید.

* «فطرس»، دست بلند ایران در منطقه

کمتر از 2 ماه بعد از رونمایی پهپاد استراتژیک و دوربرد «شاهد 129»، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جدیدترین و بزرگترین پهپاد راهبردی کشور را با نام «فُطرس» رونمایی کرد.

اگرچه فناوری این پرنده‌ها تا مدتها در انحصار قدرتهای بزرگ ازجمله آمریکا قرار داشت، اما با همت و تلاش متخصصان و کارکنان صنایع دفاعی کشورمان، نیروهای مسلح ایران از سال‌ها پیش ضمن دستیابی به دستاوردهای عظیم در این زمینه، تعداد زیادی از نمونه‌های مختلف آنها را در اختیار دارد؛ نمونه‌هایی که برخی از آنها حتی در سال‌های دفاع مقدس نیز در اموری مانند شناسایی و عکسبرداری از مواضع دشمن بکار گرفته شدند.

از طوفان شهاب‌ها تا چشمان ۳ هزار کیلومتری/ دریا و آسمان در سیطره جماران و صاعقه‌ها

«فُطرس» به عنوان جدیدترین عضو خانواده پهپادهای ایران، در مقایسه با نمونه‌های قبلی خود، نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به قله‌های تکنولوژی، در حال برداشتن گام‌های سریع و بلندی است.

این پهپاد راهبردی با محموله خود دارای شعاع عملیاتی تا 2000 کیلومتر، سقف پرواز 25000پا (حدود 7600متر) و قابلیت 16 تا 30 ساعت پرواز مداوم، قادر است علاوه بر مأموریت های شناسایی و مراقبت با مسلح شدن به موشک های هوا به سطح و انواع راکت ها، مأموریت های رزمی را نیز انجام دهد.

مواظبت از مرزهای دریایی و خشکی، دیده بانی از خطوط لوله های نفتی، مخابراتی، کنترل ترافیک جاده ها، دیده بانی مناطق حادثه دیده در زلزله، آتش سوزی و سیل، محیط بانی برای حفاظت از محیط زیست و ارسال فیلم و عکس های دقیق در تمام طول مدت مأموریت از قابلیت های پهپاد فُطرس است.

دو ویژگی مهم و متمایز پهپاد فُطرس نسبت به نمونه‌های قبلی (که مهمترین آنها شاهد129 است) این است که این پهپاد علاوه بر افزایش حدود 300 کیلومتری در بُرد، مداومت پروازی در حدود 30 ساعت دارد که نسبت به نمونه شاهد، 6 ساعت افزایش پیدا کرده است.

این موضوع، یعنی «مداومت پروازی بالا» بیانگر این است که علاوه بر طراحی بدنه (بخصوص بالها) متخصصان صنایع هوایی به لحاظ اطمینان موتور نیز توانسته‌اند استانداردهای لازم را کسب کنند تا این پهپادها با یک موتور بتوانند این مدت زمان را با یک بار سوختگیری پرواز کرده و به انجام ماموریت بپردازند.

با توجه به برد پروازی این نوع هواپیماها که کاملاً از دید کاربر خارج می شوند، امکان هدایت آنها به وسیله کاربر از ایستگاه کنترل زمینی به دو صورت نیمه خودکار و یا تمام خودکار وجود دارد.

در حالت نیمه خودکار، کاربر با دیدن اطلاعات پروازی هواپیما که در صفحه نمایش ایستگاه نشان داده می شود، هواپیما را متناسب با مأموریت، کنترل و هدایت می‌کند.

در حالت تمام خودکار، مختصات جغرافیایی نقاط از پیش تعیین شده و مسیر پرواز توسط کاربر از طریق ایستگاه کنترل زمینی در حافظه تجهیزات الکترونیکی هواپیما ذخیره شده و هواپیما با استفاده از سامانه GPS و ارتفاع سنج می تواند مسیرهای از پیش تعیین شده را طی نماید. کاربر در حین پرواز می تواند در مسیر پرواز تصحیحات مورد نظر فرمانده عملیات را اعمال کند.

گفته می‌شود از برنامه های آینده برای این پهپاد دستیابی به قابلیت پرتاب ریز پهپادها توسط فطرس است.

* «صاعقه»ای در آسمان ایران

توانمندی‌های فنی صنایع دفاعی ایران درخصوص ساخت و تولید هواپیما تا مدت های مدید تنها محدود به تعمیرات نه چندان سنگین دوره‌ای بود اما با پیروزی انقلاب اسلامی و تحریم های تسلیحاتی غرب علیه ایران و عدم امکان نوسازی ناوگان تهاجمی خود، تلاش وسیعی از سوی مراکز تحقیقاتی و صنعتی نظامی ایران برای ساخت هواپیماهای پیشرفته آغاز شد.

این تلاش ها در نهایت به ساخت جنگنده آذرخش در دهه هفتاد و جنگنده صاعقه در اواسط دهه هشتاد انجامید؛ روندی که در نهایت به ارائه جنگنده F-313 «قاهر» رسید.

جنگنده شکاری صاعقه از کلاس هواپیماهای دو سکانه بوده و از جمله فناوری‌های پیچیده و پیشرفته این جنگنده کاملا بومی، می‌توان به ارتقاء و بهینه‌سازی سیستم اویونیک و تسلیحاتی هواپیما در سطح SRII، بومی‌سازی اقلام وندور مکانیکی و هیدرولیکی اشاره کرد که با تلاش بی وقفه و مشترک متخصصان هوشمند و افتخار آفرین سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح وابسته به وزارت دفاع و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منصه ظهور رسیده است.

از طوفان شهاب‌ها تا چشمان ۳ هزار کیلومتری/ دریا و آسمان در سیطره جماران و صاعقه‌ها

جنگنده شکاری صاعقه در شهریور 85 با پرواز موفق در رزمایش ضربت ذوالفقار رسما به ناوگان هوایی ارتش پیوست اما نخستین اسکادران تخصصی آن در اسفند 1388 در پایگاه دوم شکاری تبریز تشکیل شد.

یکی از ویژگی‌های مهم جنگنده صاعقه، پشتیبانی نزدیک هوایی است و این جنگنده می‌تواند انواع راکت، بمب و موشک را با موفقیت حمل و شلیک کند.

صاعقه همچنین مجهز به سیستم راداری پیشرفته‌ای است و در طول سال‌های گذشته توانسته است با صد‌ها سورتی پرواز و انجام عملیات های رزمی در رزمایش‌های مختلف، کارآمدی خود را در نبردهای هوایی به نمایش بگذارد.

تعداد قابل توجهی از این جنگنده در طول سالهای اخیر توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید و در اختیار نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

* قاهر 313 دروازه ورود ایران به دنیای پنهانکاران

رونمایی از طرح جنگنده بومی قاهر 313 در نخستین ساعات صبح 14 بهمن ماه سال 91 را می‌توان مهم‌ترین خبر صنعت هوانوردی ایران در سال‌های اخیر دانست؛ موضوعی که به خودی خود از گام بلند صنعت هوانوردی ایران برای شکستن مرزهای پیشین خود خبر می‌داد.

قاهر جنگنده نسبتا ریزنقشی است تک موتوره، بدون دم افقی و دارای کاناردهای (پیش‌بال‌های) بزرگ که کمی جلوتر از بال نسبتا کوچک جنگنده، جای گرفته‌اند.

بال هواپیما در وضعیتی تقریبا هم تراز با کاناراد در دو سوم عقب بدنه جای گرفته و شاید مهم‌ترین چیزی که در نخستین نگاه نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، شکستگی قسمت جلویی بال از نقطه‌ای حدودا موازی با لبه کانارادهاست.

استفاده از این پیکره‌بندی بال در عرف طراحی در مقابل فدا کردن قسمتی از نیروی برای هواپیما به ثبات جانبی آن کمک می‌کند. البته این موضوع تعداد جایگاه جنگ‌افزارهای خارجی را نیز محدود می‌کند.

هواپیما سطوح متحرک زیادی ندارد و در واقع بجز سطوح متحرک منفرد بال‌ها، کاناراد ثابت هواپیما نیز سطوح متحرک خاص خود را دارد.

این هواپیما به دو دم عمودی بزرگ اما باریک مجهز است که با زاویه حدودی 30 درجه (کمتر یا بیشتر) نسبت به خط عمودی روی بدنه جای گرفته‌اند.

هواپیما به وضوح نیم رخی باریک دارد که تلاش شده خصوصیات پنهان‌کاری در آن رعایت شود. طرح شکستگی‌های زاویه‌دار روی بدنه و دماغه نشانگر همین موضوع هستند.

این جنگنده فوق‌پیشرفته با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای است که آن را با آخرین فناوری‌ها و دستاوردهای نوین جهان در این عرصه، همطراز کرده است، می‌تواند تمام نیازمندی‌های نیروهای مسلح ایران را در صحنه نبرد هوایی پاسخ‌گو باشد.

سطح مقطع راداری بسیار کم، قابلیت انجام عملیات پرواز در ارتفاع پست، توانایی حمل تسلیحات پیشرفته بومی، بهره‌برداری از مواد پیشرفته در ساخت هواپیما و سیستم‌های الکترواویونیک، قابلیت نشست و برخاست با طول و باند کوتاه و نیز نگهداری آسان و سریع از دیگر ویژگی‌های پیشرفته قاهر 313 است.

* پنهان‌کاران زیر دید چشمان 3000 کیلومتری ایران

اولین رادار برد بلند سپهر در یک قطاع با حضور فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با موفقیت تست و ارزیابی شد.

رادار کیهانی سپهر با بردی بین 2500 تا 3000 کیلومتر به عنوان مکمل رادارهای مراقبتی و کنترلی حوزه کشف و به منظور اجرای اصل پدافند در عمق پس از انجام تست های موفقیت آمیز سر انجام در یک قطاع با موفقیت کامل ارزیابی شد و برای اولین بار اطلاعات دریافتی آن جهت بهره برداری در شبکه یکپارچه قرارگاه پدافند هوایی با موفقیت مورد استفاده قرار گرفت.
سپهر یک رادار برد بلند است که اهداف رادار گریز با سطح مقطع بسیار پایین را کشف و قابلیت شناسسایی تمامی اهداف در ارتفاع پست، ارتفاع متوسط و ارتفاع بالا را دارد و اهداف ریز پرنده، موشکهای بالستیک و نیمه بالستیک و نیز موشکهای کروز به راحتی توسط این رادار کشف وشناسایی می شوند.

یکی دیگر از رادارهای برد بلند ایرانی رادار کیهان نام دارد که به همت متخصصان داخلی تولید شده است. کیهان، رادار دو بعدی با قابلیت کشف فاصله، زاویه سمت و سرعت شعاعی اهداف است.

آشکارسازی و رهگیری اهداف هوایی شامل هواپیماهای متعارف، استیلث بلند پرواز، بمب افکن و ترابری از جمله وظایف این رادار ایرانی است.

این سامانه راداری قابلیت ثبت و آنالیز اطلاعات اهداف ثابت و متحرک و دارای سمیلاتور نرم افزاری – سخت افزاری است.

* «موج‌»های ایرانی در آب‌های بین المللی

بی‌شک ناوشکن جماران بعنوان اولین ناوشکن بومی کشورمان از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در طول این سه دهه است. ناوشکنی که با حضور فرمانده معظم کل قوا به ناوگان دریایی ارتش ملحق شد.

این ناوشکن 94 متر طول و قریب 1500 تن وزن دارد و یک رادار پیشرفته نیز برای انجام هر چه بهتر ماموریتها، روی آن نصب شده است و می تواند با سرعت 30 گره دریایی حرکت کرده و 120 تا 140 پرسنل و خدمه نیز در آن فعالیت خواهند کرد.

به گفته مسئولان این پروژه مهم دریایی، جماران از حدود یک میلیون و 400 هزار قطعه، سامانه و مجموعه تشکیل شده است.

ساخت ناوشکن جماران در غالب پروژه موج صورت گرفت که این طرح با اسامی موج دو، موج سه و موج چهار برای ساخت ناوشکن‌های دیگر ادامه دارد.

قیمتی که برای ساخت این ناوشکن پرداخت شده، معادل یک چهارم تا یک پنجم قیمت مشابه خارجی است.

نکته قابل توجه این است که در طراحی و ساخت این ناوشکن حتی یک کارشناس خارجی مشارکت نداشته است، این در حالی است که در ساخت ناوهای موشک‌اندازی که پیش از انقلاب خریداری شده، هفت کشور غربی مشارکت داشتند که پس از ساخت، آن را تحویل می‌دادند اما ناوشکن جماران کاملا داخلی است.

این ناوشکن علاوه بر اینکه از نظر سرعت، در مقایسه با ناوشکن‌های روز و همتراز خودش در دنیا برابری می کند، توانایی قدرت مانور بالا و ماندگاری زیاد در شرایط جوی بسیار نامناسب در دریاها را نیز دارد.

ناوشکن جماران با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، قادر به انجام این شش ماموریت به طور همزمان است. سامانه‌ها و فناوری‌های متعدد اطلاعاتی، جنگ الکترونیک، ضد الکترونیک، راداری، موشکی، اژدر زیر سطح و سونار در طبقات مختلف این ناوشکن قرار گرفته است.

* سلطه «سراج» در خلیج فارس

شناور سراج 1 یک شناور تندروی تهاجمی راکت‌انداز و متناسب با مناطق آب و هوای گرمسیری است.

برای طراحی و ساخت این شناور از پیشرفته‌ترین و جدیدترین فناوری‌ها استفاده شده است، سرعت، کارآیی و قدرت مانور شناور سراج در حد بالایی اعلام شده است.

از طوفان شهاب‌ها تا چشمان ۳ هزار کیلومتری/ دریا و آسمان در سیطره جماران و صاعقه‌ها

جنس بدنه این شناور فایبرگلاس و مجهز به امکانات بومی مخابراتی و ناوبری الکترونیکی است. طراحی کابین در این شناور به گونه‌ای است که در سرعت بالا در داخل کابین ارتفاعات و سرو صدا احساس نمی‌شود. همچنین در شرایطی طوفانی دریا سرنشینان آن شدت امواج را احساس نخواهند کرد.

‌با تولید انبوه شناور سراج 1 قدرت دفاعی و سرعت عمل و چابکی نیروی دریایی کشورمان به طور چشمگیری افزایش یافته است.


ارسال توسط فرهاد
آخرین مطالب
صفحات جانبی

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ