تبلیغات
دانلود کلیپ نظامی+ مجله نیروهای مسلح ایران وجهان - نگاهی به خودروهای کشنده سنگین
دانلود کلیپ نظامی+ مجله نیروهای مسلح ایران وجهان
اطلاعات فیلم نظامی و تصاویر زیبااز تجهیزات نظامی ایران وجهان

اشتراک و ارسال مطلب به:


خودروی تانکبر قدرتمند SCAMMELL COMANDER :

در سال1958طی یک اعلام نیاز نیروی زمینی ارتش انگلستان به یک خودروی اختصاصی که بتواند کار نقل و انتقال تانکها را به مناطق نبرد ، به خوبی و با ضریب امنیت بالا انجام دهد توسط شرکت ANTAR بریتانیا ساخته شد. چرا که تانکبرهای قدیمی و فرسوده و متعلق به جنگ جهانی دوم انگلستان دیگر توان جابجایی تانکها و خودروهای زرهی انگلیسیها را با سرعت و قدرت کافی نداشتند. این خودرو پس از تولید انبوه به تدریج و در طی مدت سه سال جایگزین خودروهای تانکبر DIAMOND M گردید.( درباره این تانکبر قدیمی در آینده بیشتر توضیح خواهم داد.) این تانکبر قدرتمند در واقع مسن ترین خودروی تانکبر حال حاضر جهان است. در ارتش انگلستان این خودرو با نام اژدها (دراگون DRAGON )مشهور است. از سال 1958 که این خودرو ساخته شد ، تاکنون بیش از 85 پروژه بر روی این تانکبر انجام گرفته است و این خودرو به روز شده است.




DRAGON


























اسکامل کماندر یک کشنده سنگین با فرمت 4*6 است. این تانکبر قدرتمند توانایی حمل بار تا 110 تن بار را در حالت معمولی و با کمرشکن معمولی دارا میباشد. که این رقم به استفاده از کمرشکن دوبل و یک الاکلنگی سه اکسل تا 165 تن هم میرسد. یعنی این تانکبر میتواند بسته به شرایط موجود از یک دستگاه تانک تا سه دستگاه تانک را حمل کند. این خودرو در مدلهای ساخته شده تا سال 1990 از یک موتور V8 دیزلی به آرایش وی شکل به قدرت 650 اسب بخار استفاده میکرد. از سال 1990 به بعد برای افزایش کارایی خودرو از یک موتور6== L62 باکسر (BOXER) برای این تانکبر تعبیه شد. مخازن سوخت این خودروی تانکبر میتوانند در مجموع 255 گالن سوخت دیزل (گازوئیل) را در خود بگنجاند. (150 گالن در مخزن سوخت سمت راست که مخزن اصلی است و 105 لیتر در مخزن سمت چپ) مخازن سوخت این خودرو جدای از اینکه از جنس فولاد و کروم ساخته شده اند و در برابر گلوله های 7.62 میلیمتری مقاوم هستند ، خود مخازن هم در محفظه ای از جنس فولاد نگهداری میشوند و در مجموع مخازن سوخت این خودرو در برابر گلوله های 12.7 میلیمتری مقاومت کامل دارند. بدنه این خودرو هم از جنس فولاد آلیاژی مخصوصی بوده که سرنشینان خودرو را در برابر گلوله های 7.62 میلیمتری حفظ میکنند. شیشه های خودرو هم از نوع ضد گلوله میباشند. این خودرو سه خدمه دارد. یکی راننده خودرو و دو نفر دیگر مسئول استقرار و استحکام تانک بر روی کمرشکن خودرو میباشند. این تانکبر قدرتمند در حالت معمولی فاقد تسلیحات دفاعی است ولی در صورت نیاز میتوان آن را به یک مسلسل 7.62 میلیمتری مجهز نمود. خودرو مجهز به دو قرقره ی هیدرولیکی قدرتمند است که کار کشیدن و بکسل کردن تانکهای صدمه دیده ای که قادر به حرکت نیستند بر روی کمرشکن خودرو را انجام میدهند. این تانکبر مجهز به سیستم مکان یاب ماهواره ای (GPS) میباشد. همچنین تاسیسات الکترونیکی گسترده ای بر روی آن نصب میباشد. خودرو مجهز به سیستم (CTIS) کنترل باد مرکزی میباشد که باد چرخهای خودرو را به تناسب مکانی که خودرو در آن مشغول به کار است به طور تمام اتوماتیک انجام میدهد و همچنین به یک کمپرسور باد قدرتمند PSI 4200 مجهز میباشد که کار تنظیم باد چرخها را انجام میدهد. سیستم تعلیق این خودروی تانکبر از نوع بادی است که توسط کمپرسور بالا تنظیم و استفاده میشود. برد این خودرو با مخازن سوخت کاملا پر حدود 650 کیلومتر میباشد. فوردینگ خودرو 1.8 متر است. به این معنی که از رودخانه هایی با عمق 1.8 متر نیز میتواند به راحتی عبور کند بدون اینکه کوچکترین خللی بر آن وارد آید. کمرشکن این تانکبر مجهز به چهار جک هیدرولیک کوچک اما قدرتمند در چهار گوشه کمرشکن است که کار بیحرکت نگاه داشتن تانک را بر روی کمرشکن در مواقعی که خودرو در حال حرکت است را انجام میدهند.



در تصویر زیر قرقره و کابل فولادی بکسل خودرو را میبینید


























































این تانکبر در جریان جنگهای اول و دوم خلیج فارس به تعداد 320 دستگاه چند روز پیش از شروع جنگ توسط هواپیماهای باری و ناوهای لجستیکی انگلستان به کویت منتقل شد و با شروع جنگ و با پشتیبانی هواپیماهای وارتهاگ تاندربولت نیروی هوایی آمریکا کار انتقال تانکهای انگلیسی را به مناطق جنگی به خوبی و ایمنی هرچه تمام تر انجام داد. در طول نبرد خلیج فارس یک دستگاه از این خودروی تانکبر بر روی یک مین ضد تانک رفت و سه خدمه خودرو کشته شدند و خود خودرو هم نابود شد ولی کمرشکن و تانک سالم ماندند. سه دستگاه دیگر هم توسط موشکهای آر پی جی ( احتمالا از نوع 29 آن) توسط چریکهای عراقی از بین رفتند. این سه دستگاه اسکامل کماندر به همراه تانکی که در حال حمل آنها بودند از بین رفتند. ولی در مجموع این خودرو در طی این دو جنگ بسیار عالی عمل کرد. در جنگ اول خلیج فارس اسکامل کوماندر به همراه تانکبر آمریکایی OSHKOSH M911 بیشترین کار جابجایی تانکها را به مناطق جنگی برعهده داشتند و در جنگ دوم خلیج فارس در سال 2003 نیز به همراه تانکبر جدید و پیشرفته OSHKOSH M1070 HET بیشترین سهم نقل و انتقال تانکها به مناطق جنگی عراق را بر عهده داشتند.
این خودرو در عراق به کرات دیده میشود ولی متاسفانه نیروهای آمریکایی در عراق محدودیت شدیدی در حمل و همراه داشتن دوربینهای عکاسی اعمال میکردند. به همین دلیل مدتی که در عراق بودم سایبر شات خودم را همراهم نبرده بودم. و الا این خودرو در عراق بسیار دیده میشد و عکسهای خوبی میگرفتم و تقدیم حضورتان میکردم.
از دارندگان این تانکبر قدرتمند میتوان به عربستان سعودی با 85 دستگاه اشاره کرد. اسکامل کماندرهای ارتش عربستان یک فرق عمده با بقیه خودروها دارد و آن موتور خودرو است. اسکامل کماندرهای عربستان به جای موتور L62 بوکسر از یک موتور KA550L DETROIT DEISEL ساخت دیترویت دیزل ایالات متحده باقدرت 700 اسب بخار استفاده میکند.

دارندگان این تانکبر قدرتمند عبارتند از : انگلستان 570 دستگاه – سوئد 450 دستگاه – بلژیک 30 دستگاه – فنلاند 75 دستگاه – نروژ 30 دستگاه – هلند 55 دستگاه – عربستان سعودی 85 دستگاه



اسکامل کماندر نیروی زمینی ارتش سوئد ساخت شرکت اسکانیا (SCANIA) این کشور











مشخصات کلی تانکبر قدرتمند SCAMMELL COMANDER ساخت انگلستان


سال ساخت : 1958
کمپانی سازنده : A.N.T.A.R
طول کشنده : 8.89 متر
عرض : 2.89 متر
ارتفاع 2.73 متر
قدرت حمل بار : بسته به نوع کمرشکن و استفاده از نوع الاکلنگی از 90تن تا 165 تن
موتور : V8-L62 باکسر6--
قدرت موتور : 650 اسب بخار
ظرفیت مخازن سوخت : 255 گالن
رنج خودرو : 650 کیلومتر
تعلیق : بادی
قدرت کمپرسور باد مرکزی : 4200 PSI
کشورهای دارنده : انگلستان – عربستان – سوئد – فنلاند – نروژ – بلژیک – هلند



جدیدترین مدلهای این تانکبر


جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 1024x766 می باشد.

جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 1024x766 می باشد.




انشاالله مورد استفاده و توجه قرار گرفته باشد
معرفی خودروی MAN - TGA غول تانک بر آلمانی:

جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 600x400 می باشد.



با روی کار آمدن تانکهایی نظیر آبرامز و لئوپارد و در مجموع تانکهای جدید که همگی دارای وزنی بیش از 60 تن میباشند ، دیگر تانکبر های قدیمی آلمانی نظیر FS 2670 و SLT 50 – 25 که در سراسر جهان پراکنده شده بودند ، توان جابجایی تانکهای تازه وارد را نداشتند. همچنین به دلیل فرسودگی زیاد این خودروها دیگر تعمیر این خودروها برای هیچ کشوری مقرون به صرفه نبود. به همین دلیل ستاد مشترک دفاع تصمیم به تولید نوع جدیدی از تانکبر های مدرن و پیشرفته گرفت. در سال 1980 نمونه های اولیه این تانکبر تحویل ارتش آلمان گردید تا تست های اولیه بر روی آن انجام پذیرد. آلمان از سال 1987 پس از آنکه آخرین کاستی های این تانکبر را بر طرف کرد ، شروع به پذیرش سفارشات کرد. نخستین مشتری خارجی این خودرو استرالیا بود که در سال 1988 سفارشی بالغ بر 105 دستگاه از این خودرو را به شرکت سازنده ارائه داد. کانادا و ترکیه و آرژانتین و برزیل مشتریان بعدی این خودرو بودند.




خودروی تانکبر MAN TGA یک خودروی قدرتمند با قالب 8*8 است. کشنده این خودرو از چهار اکسل تشکیل شده است. دو اکسل عقبی هر کدام دارای چهار چرخ بوده و دو اکسل جلویی هرکدام دارای دو چرخ میباشند و در مجموع قسمت کشنده خودرو دارای 12 چرخ میباشد. قدرت موتور خودرو به دو اکسل عقبی منتقل میشود. هر چند که این خودرو مجهز به دنده استرلینگ میباشد و در صورتی که خودرو در شرایط سخت قرار بگیرد (مثلا در گل گیر کند) امکان انتقال قدرت موتور به اکسل های جلویی هم وجود دارد و به همین دلیل این تانکبر هیچ گاه در سخت ترین شرایط محیطی نیز زمینگیر نخواهد شد. برای کنترل آسانتر خودرو ، نیروی هیدرولیک فرمان خودرو به دو اکسل جلویی منتقل میشود. دیفرانسیل های این خودرو از نوع مستقل بوده و هدایت و کنترل آن به راحتی و آسانی هرچه تمامتر صورت می پذیرد و همانند تانکبرهای قدیمی M747 آمریکایی و SLT 50 – 25 آلمانی خدمه خودرو را در مسافتهای طولانی خسته نمیکند. قسمت کمر شکن این خودرو نیز از چهار اکسل که هر کدام دارای چهار چرخ میباشند تشکیل شده است. این خودرو دارای یک پمپ فوق العاده قدرتمند هیدرولیک مرکزی از نوع واسکازین میباشد که تمام نیروهای مورد نیاز جکهای هیدرولیکی مختلفی که در این خودرو تعبیه شده است را تامین میکند. در قسمت لبه های زیرین کمر شکن خودرو جکهای هیدرولیکی تعبیه شده است که وظیفه آنها ثابت و بی حرکت نگه داشتن تانک بر روی کمر شکن است. در تانک بر های قدیمی عمل ثابت کردن تانک بر روی کمر شکن خودرو به وسیله اهرمهای مخصوص و توسط انسان انجام می گرفت و کاری بس دشوار و طاقت فرسا بود. در حالی که در این خودرو این کار توسط جکهای هیدرولیک در نهایت سهولت و سرعت انجام می پذیرد . کشنده این خودرو توان حمل دو نفر را دارد. در داخل اتاقک خودرو جای خواب ، آب سرد و گرم آشامیدنی و انواع امکانات رفاهی تعبیه شده است. یک دستگاه GPS و بیسیم نیز بر روی این خودرو نصب شده است. این خودرو در حالت عادی فاقد تسلیحات دفاعی میباشد اما در صورت نیاز میتوان بر روی بام کشنده خودرو یک تیربار 12.7 میلیمتری تعبیه کرد که شلیک توسط آن از سوراخی که در سقف خودرو وجود دارد انجام میگیرد. بدنه و شیشه این خودرو در برابر گلوله های 7.62 مقاوم هستند. همچنین تایر های این خودرو نیز از نوع ضد پنچری هستند و در برابر گلوله های 12.7 مقاومت صد در صد دارند. همین طور این خودرو به سیستم CTIS و یک کمپرسور قدرتمند 4200 PSI مجهز است. این سیستم به خودرو این امکان را میدهد که باد تایر ها را بسته به نوع زمینی که خودرو در آن طی طریق میکند تنظیم کند و به این وسیله بیشترین انعطاف پذیری را برای خودرو فراهم کند. همچنین سیستم CTIS به خودرو این امکان را میدهد که تایر خودرو را در صورت آسیب دیدگی ، آماده رزم نگه دارد. این خودرو دارای دو قرقره فوق العاده قدرتمند با کابلهای فولادی به قطر سه سانتیمتر برای بکسل کردن تانکهای صدمه دیده که قادر به حرکت نیستند بر روی کمر شکن خودرو است که این قرقره ها نیروی خود را از پمپ مرکزی خودرو دریافت میکنند. بیشترین وزنی که این خودرو قادر به حمل آن است با کمر شکن معمولی معادل 80 تن بوده و با کمر شکن دوبل و الاکلنگی معادل 130 تن میباشد که به ترتیب معادل یک و دو دستگاه تانک لئوپارد است. از این خودرو برای جابجایی بارهای فوق سنگین نیز استفاده میشود. وزن خالی این خودرو 19.2 تن است. این خودرو مجهز به یک موتور خورجینی MTU – U12 با قدرت 550 اسب بخار میباشد که از تکنولوژی توربوشارژهای سرامیکی شرکت مرسدس بنز بهره میگیرد. همچنین مخازن حمل سوخت این خودرو توان حمل 430 لیتر گازوئیل را دارند که با این مقدار گازوئیل خودرو میتواند مسافتی معادل 950 کیلومتر را طی کند. حد اکثر سرعت این خودرو در جاده های آسفالته معادل 85 کیلومتر بر ساعت است. فوردینگ خودرو نیز معادل 1.6 متر است یعنی در آبهای به عمق 1.6 متر میتواند حرکت کند بدون اینکه آب بر روی سیستم های خودرو اثر بگذارند.





مشخصات غول تانکبر MAN TGA

کشور و شرکت سازنده : آلمان / شرکت خودرو سازی MAN
سال ساخت : 1980
ارتفاع خودرو : 3.3 متر
عرض خودرو : 3.6 متر
طول خودرو : در حالت معمولی 14.4 متر و در حالت استفاده از کمرشکن 21.5 متر
وزن خودرو : 19.2 تن
موتور : MTU MAN Diesel – U 12
قدرت موتور : 550 اسب بخار
قدرت کمپرسور مرکزی : 4200
حداکثر وزن قابل تحمل : 80 تن در حالت معمولی و 130 تن با استفاده از الاکلنگی و کمرشکن دوبل
سرعت : 85 کیلومتر بر ساعت
فوردینگ خودرو : 1.6 متر






آشنایی با غول تانک بر Faun FS 42-75-42 ساخت آلمان غربی:



آشنایی با غول تانک بر Faun FS 42-75-42 ساخت آلمان غربی
خودروی تانکبر Faun FS 42-75-42 توسط شرکت Elefant Tank برای جایگزینی با تانکبرهای قدیمی و فرسوده SLT 50-2S آلمان غربی طراحی و ساخته شد. اگرچه این خودرو بسیار شبیه به تانکبرهای قدیمی ارتش آلمان میباشد ولی از سال 1960 که اولین مدل این خودرو ساخته شد تا سال 1983 هفتاد پروژه بر روی آن اجرا شد و این تانکبر به روز شد. همین مدت 23 سال که صرف به روز رسانی این خودرو شد گواه این مطلب است که آخرین ورژن از این تانکبر که در سال 1983 یکی از کم مصرفترین و به صرفه ترین تانکبرهای دنیا است. آلمان هر مدل جدیدی که از این تانکبر میساخت ، مدل قدیمی تر آن را به کشورهای مصر ، لیبی و الجزایر میفروخت. در آخرین ورژن این خودرو تغییرات محسوسی دیده میشود. سیستم کنترل باد مرکزی که در شرایط دشوار مکانی تردد این تانکبر را در مکانهای مختلف آسان میکند. سیستم تعلیق هیدرولیک که حمل تانک را آسان میکند. گیربکس ZF با یک مبدل قدرتمند گشتاور موتور (گیربکس از نوع اتوماتیک است) به قابلیتهای این خودروی قوی و قدرتمند افزوده شده است.
تصاویری از این غول تانک بر
....................................
جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 683x512 می باشد.
هدایت خودرو توسط دو اکسل جلویی انجام می پذیرد ولی اکسل اصلی و فعال اکسل جلویی است. دیفرانسیلهای این خودرو همانند دیفرانسیل تانک است. یعنی از نوع مستقل. این نوع دیفرانسیل بیشترین قدرت مانور را به خودرو میدهد. این تانکبر با کمرشکن دوبل میتواند تا دو فروند تانک لئوپارد را حمل کند و با کمرشکن معمولی یک تانک لئوپارد میتواند حمل کند. فضای داخل این تانکبر میتواند چهار نفر را حمل کند. یک نفر راننده و سه نفر مامور استقرار تانک روی کمرشکن. این تانکبر در شرایط معمولی فاقد تسلیحات است ولی در سقف آن یک مکان برای نصب مسلسل 12.7 میلیمتری اتوماتیک تعبیه شده است و می توان از این سلاح استفاده کرد. این مسلسل از داخل تانکبر هدایت میشود. شیشه های این تانکبر در برابر گلوله های تا 12.7 میلیمتری مقاوم میباشند.
در این تانکبر محل کافی برای استقرار وسایل مورد نیاز از قبیل جعبه ابزار ، زنجیرهای مخصوص بستن تانک روی کمرشکن ، پرچم و ... در داخل اتاق خود است. این تانکبر قدرتمند مجهز به دو پمپ باد با قدرت هرکدام 8500kp برای سیستم تعلیق خودرو و یک پمپ فوق العاده قدرتمند واسکازین هیدرولیک برای گرداندن دو قرقره پشتی خودرو است. این دو قرقره با کابلهای فولادی قدرتمند با قطر 4 سانتیمتر توان بکسل کردن و کشیدن تانکهای صدمه دیده را به روی کمرشکن امکان پذیر میسازد. فوردینگ این خودرو 1.8 متر است یعنی این خودرو میتواند از آبهایی به عمق 1.8 متر بگذرد بدون اینکه به خودرو آسیب وارد آید. شکل این خودرو 8*8 است و دارای انواع مختلفی میباشد ولی متداولترین نوع آن همین نوع 8*8 است. این خودرو هم اکنون در اختیار آلمان ، بلژیک ، هلند و سوئیس قرار دارد. این کشورها در واقع آخرین ورژن از این خودرو را در اختیار دارند.
جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 900x621 می باشد.
............................
جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 900x668 می باشد.
مشخصات تانکبر Faun FS 42-75-42
سال ورود به خدمت: 1983
کشور سازنده: جمهوری فدرال آلمان
فرمت: 8*8
خدمه: 4 نفر / یک نفر راننده سه نفر مامور جابجایی و استقرار و استحکام تانک بر روی کمرشکن
وزن خالی:19.7 تن
طول کشنده : 8.83 متر
طول کلی خودرو با کمرشکن: 22.4 متر
عرض: 3متر
ارتفاع : 3 متر
موتور: KHD 171 Deisel
قدرت موتور: 525 اسب بخار
حداکثر سرعت در جاده های اسفالته: 72 کیلومتر بر ساعت
قیمت: 130000 دلار
تسلیحات: درحالت معمول فاقد تسلیحات است ولی میتوان آنرا به یک مسلسل 12.7 میلیمتری مجهز کرد.
کشورهای دارنده: آلمان ، یونان ، هلند ، بلژیک ، مصر ، لیبی ، الجزایر ، سوئیس
در تصویر زیر هاویتزر PZH-2000 را میبینید که در نمایشگاهی در فارنبو توسط این غول تانکبر آورده شده است.
جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 1200x900 می باشد.
......................................
جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 1200x900 می باشد.
.................................
جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 900x678 می باشد.
................................
تصویر زیر هم نمایی دیگر از محل اتصال کمرشکن به کشنده است. در این تصویر قرقره سمت راست را میبینید. همینطور هواکش توربوشارژ خودرو را. لوله سیاه رنگ پلاستیکی با کلاهک آن را دقت کنید که دقیقا در پشت راننده است. این لوله هواکش توربوشارژ است که در کامیونها و تریلر های معمولی هم وجود دارد.
جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 900x678 می باشد.
...........................
تصویری از خودرو
تصویر زیر هم این خودرو را در حال حمل تانک لئوپارد 1 نشان میدهد. تمام مشخصات این تانکبر را در تصویر زیر ببینید.
جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 1176x771 می باشد.

آشنایی با خودروی تانک بر قدرتمند kzkt-7428 ساخت شوروی سابق:




تانکبر KZKT-7428




این تانکبر قدرتمند در پی اعلام نیاز ارتش سرخ شوروی به یک خودروی تانکبر که بتواند تانکها و نفر بر های ارتش را در مسافتهای بسیار طولانی (به دلیل وسعت خاک شوروی ) و همچنین سرعت و قدرت کافی که تانکها را با بیشترین ضریب امنیت به مناطق مورد نیاز برساند ، توسط کارخانجات IRM روسیه در سال 1967 به تولید رسید.


تصاویری از این هیولای تانکبر :

جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 1024x673 می باشد.




جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 600x399 می باشد.




مهمترین ویژگی این خودروی تانکبر ، برد فوق العاده زیاد آن است. این خودرو دارای سه مخزن سوخت است. مخزن سمت چپ با ظرفیت 550 لیتر ، مخزن سمت راست با ظرفیت 410 لیتر و یک مخزن کوچک 120 لیتری تخت در بالای دیفرانسیلهای عقبی خودرو تعبیه شده است. با این سه مخزن سوخت این تانکبر میتواند مسافتی معادل 1600 کیلومتر را بپیماید. موتور این تانکبر از نوع استرلینگ است. این موتورها دارای کمترین مصرف سوخت بوده و در مسافتهای طولانی ( که موتورهای معمولی در آن داغ میشوند و نمیتوانند به مسیر خود ادامه دهند) کوچکترین اشکالی پیدا نمیکنند. موتورهای استفاده شده در تانکهای سری تی تا تی 72 همگی از این نوع موتور است و این خود دلیلی بر بی نظیر بودن موتور این خودرو و در مجموع کل این خودرو در مسافتهای طولانی است . ویژگی دیگر این خودرو قابلیت طی مسیرهای طولانی به صورت یکسره میباشد. به عنوان مثال این خودرو (البته اگر خدمه آن بتوانند دوام بیاورند) میتواند با مخازن سوخت کاملا پر ، مسیر اهواز تا مشهد را به صورت یکسره و بدون کوچکترین توقفی طی کند. تانکبرها با موتور پیستونی این قابلیت را ندارند. موتور این تانکبر دارای 650 اسب بخار قدرت میباشد. گیربکس این خودرو از نوع ZF1 است و تمام اتوماتیک است. دیفرانسیلهای این خودرو از نوع مستقل میباشند که بیشترین قدرت مانور و انعطاف پذیری را در مناطق مختلف برای خودرو فراهم میکند. چرخها و تایر های این خودرو از نوع رادیال میباشند و بر روی تایرهای خودرو عاجهایی از جنس فولاد قرار میگیرد که کار حرکت خودرو را در مناطق پوشیده از برف آسان میسازد. در صورت استفاده از خودرو در مناطق غیر برفی عاجها را از تایر جدا میسازند. این تانکبر در مجموع میتواند با کمرشکن معمولی یک تانک و با یک الاکلنگی و کمرشکن دوبل دو تانک را جابجا کند. در مجموع این تانکبر بیشتر برای مناطق سردسیر مثل روسیه کاربرد دارد. این تانکبر قدرت کششی معادل 130 تن را دارد. این خودرو دارای یک سیستم گرمکن خودکار است که فضای داخل خودرو را گرم نگه میدارد. این خودرو دارای دو قرقره قدرتمند تمام هیدرولیک است که خودرو را قادر میسازد تانکهای صدمه دیده را بر روی کمرشکن بکسل کند. این تانکبر دارای 4 خدمه است. یک نفر راننده و سه نفر مسئول استقرار تانک بر روی کمرشکن. سیستم تعلیق قدرتمند این تانکبر از نوع مرکب روغنی و بادی است. شیشه های این خودرو در برابر گلوله های 12.7 میلیمتری مقاوم هستند. این خودرو در حالت معمولی غیر مسلح است ولی در صورت نیاز میتوان آن را به یک مسلسل 12.7 میلیمتری مجهز کرد. این مسلسل بر روی بام خودرو مستقر میشود. این خودرو مجهز به تجهیزات الکترونیکی مثل سیستم مکان یاب ماهواره ای(GPS) و سیستم ارتباط راداری میباشد. فوردینگ این خودرو 1.7 متر است به این معنی که از رودخانه هایی به عمق 1.7 متر میتواند به راحتی عبور کند.
به طور کلی این خودرو یکی از قدرتمند ترین خودروهای تانکبر موجود در جهان است و از نظر هزینه های تعمیر و نگهداری یکی از کم خرج ترین و بصرفه ترین تانکبرهای حال حاضر جهان به شمار می رود.

مشخصات کلی تانکبر KZKT-7428



کشور سازنده / کمپانی سازنده: شوروی سابق / IRM
سال ورود به خدمت:1967
طول کشنده: 10.5 متر
عرض کشنده: 2.7 متر
ارتفاع کشنده: 2.25 متر
فوردینگ: 1.7
تعداد خدمه: 4 نفر . یک نفر راننده و سه نفر مسئول استقرار تانک بر روی کمرشکن خودرو
تسلیحات: در صورت نیاز میتوان به یک مسلسل 12.7 میلیمتری مجهز کرد
حجم مخازن سوخت:1080 لیتر
توان حمل و جابجایی بار: 130 تن
برد: 1600 کیلومتر با یک بار سوخت گیری
موتور: یک دستگاه موتور قدرتمند استرلینگ
قدرت موتور: 650 اسب بخار
کشورهای دارنده: شوروی سابق ، روسیه فعلی / کشورهای شرق اروپا و مشترک المنافع از این تانکبر استفاده میکنند. آلمان شرقی هم از استفاده کنندگان این تانکبر بود.

این خودرو در ارتش شوروی سابق و روسیه فعلی کاربرد گسترده ای دارد و از آن تنها در جابجایی تانک استفاده نمیشود. بلکه برای حمل و نقل محموله های سنگین نظامی هم از آن استفاده میشود.



جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 600x221 می باشد.



آشنایی با هیولای تانك بر oshkosh-m1070 - Iran Panel

نیروی زمینی ارتش آمریکا تا وقتی که از تانکهای M-60 استفاده میکرد ، مشکلی در نقل و انتقال این تانکها به مناطق جنگی نداشت. این تانکهای سبک به راحتی توسط خودروهای M-747 و M911 به مناطق جنگی حمل میشد. ولی به تدریج با روی کار آمدن تانک فوق سنگین آبرامز مشکلات نیروی زمینی ارتش آمریکا در جابجا کردن این تانک سنگین وزن آغاز شد. ارتش ابتدا کمرشکن این تانکبر را تعویض کرد و در ادامه عرض کمرشکن ها را برای حمل آسان و سریع تانکها زیاد کرد. ولی هیچ کدام از این روشها برای حمل و نقل این تانک سنگین وزن مناسب نبود. به همین دلیل نیروی زمینی ارتش آمریکا به یک تانکبر جدید و قدرتمند اعلام نیاز کرد.
تصاویر تانکبر های فدیمی ارتش آمریکا
کمر شکن تانکبر ام 747 و ام 911





تانکبر ام 747 ( در ارتش امریکا بازنشست شده است)







تانکبر ام 911 ( در ارتش امریکا بازنشست شده است ولی در ناتو و چند کشور دیگر مشغول به خدمت است)






با آغاز به کار تانک آبرامز در نیروی زمینی ارتش آمریکا ، نیروی زمینی از جابجا کردن این تانک سنگین بسیار گله مند بود. چرا که خودروهای قدیمی m747 این نیرو دیگر توان جابجا کردن تانکهای سنگین آبرامز را نداشت. به همین دلیل نیروی زمینی ارتش آمریکا برای یک خودروی قدرتمند تانکبر اعلام نیاز کرد. در ژوئیه سال 1992 شرکت Osh***h Trucks به عنوان پیمانکار انتخاب شد و از آن پس این شرکت تمام تلاش خود را به ساخت یک خودروی تانکبر سنگین و قدرتمند بکار گرفت و نتیجه آن خودروی بی نظیر M 1070 شد. این خودرو از یک کشنده 4 اکسل قدرتمند و یک کمرشکن سنگین 5 اکسل 20 چرخ تشکیل شده است. این تانکبر به تدریج جایگزین تانکبرهای قدیمی و فرسوده نیروی زمینی آمریکا گردید.
M1070 HET یک خودروی بسیار نیرومند و با پیکر بندی 8*8 است. این خودرو دارای سیستم تنظیم موتور الکترونیکی و یک سیستم تعلیق قدرتمند بادی در عقب کشنده است. از دیگر خصوصیات این تانکبر پیشرفته سیستم (CTIS) یا سیستم تورم لاستیک مرکزی است. این سیستم در مواقعی که این تانکبر میخواهد در مناطق گل آلود یا شنی که رفت و آمد خودرو مشکل است به خودرو کمک میکند که با تنظیم باد لاستیکها به بهترین نحو از مناطق صعب العبور بگذرد. از دیگر ویژگیهای این خودرو سیستم ((Power-Assisted است که به وسیله دیفرانسیلهای مستقل بیشترین قدرت مانور را به خودرو تانکبر در مناطق صعب العبور و باریک میدهد. شیشه های این خودرو در برابر گلوله های 12.7 میلیمتری مقاومند. این خودرو در حالت معمولی فاقد تسلیحات است ولی در صورت لزوم میتوان آنرا به یک مسلسل 12.7 میلیمتری مجهز کرد. همچنین این خودرو دارای یک قرقره و کابل فولادی قدرتمند و قوی برای کشاندن تانکهای صدمه دیده که قادر به حرکت نیستند بر روی کمرشکن است.

تصاویر تانکبر پیشرفته اشکش ام 1070






موتور این غول تانکبر از نوع M911 میباشد و دارای 500 اسب بخار قدرت میباشد. خودرو مجهز به یک گیربکس اتوماتیک با میل ماهک های قدرتمند است.



این تانکبر در مجموع میتواند 95 تن بار را حمل کند( البته در شرایط اضطراری تا 120 تن را هم میتواند تحمل کند). این خودرو در مجموع یک راننده و دو خدمه برای مستقر کردن تانک در جای خود دارد. در شرایط ضرب العجلی میتوان این خودرو را با یک تانک توسط هواپیماهای باری نظیر C-141/C5/C17 به مناطق جنگی حمل کرد.



از این خودرو در جابجایی خودروهای صدمه دیده و هاویتزر و تجهیزات نظامی و تجهیزات ساختمانی و دهها مورد دیگر استفاده میشود. این خودرو در مجموع خودروی بسیار انعطاف پذیری است. از دارندگان این تانکبر پیشرفته میتوان به آمریکا با 760 دستگاه اشاره کرد. عربستان و ناتو هم به تعداد نامعلومی از این غول تانکبر در اختیار دارند.


مشخصات کلی تانکبر M1070
سال ورود به خدمت : 1993
کشور و شرکت سازنده : آمریکا / Osh***h Trucks
قالب کشنده : 8*8
خدمه : سه نفر / یک نفر راننده دو نفر خدمه استقرار تانک در موضع خود
وزن خالی : 18.5 تن
وزن ماکزیمم لود شده : ؟؟؟؟؟؟؟؟
طول کشنده : 9 متر
عرض کشنده : 2.59 متر
ارتفاع کشنده : 3.95 متر
موتور : V8-92TA-90 DIESEL ENGINE Detroit diesel
قدرت موتور : 500 اسب بخار
حداکثر سرعت جاده ای : 72 کیلومتر بر ساعت
رنج خودرو : 520 کیلومتر
کشورهای دارنده : آمریکا / عربستان / ناتو
قیمت : 185000 دلار



بکسل تانک صدمه دیده به روی کمرشکن تانکبر

جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 756x504 می باشد.


تصاویر مختلف











محل اتصال کمرشکن به تانکبر و قرقره های کشنده و سیستم تعلیق خودرو



تصویری از پشت خودرو



کمرشکن خودرو


خودروی RENAULT TRM - 700 غول تانک بر فرانسوی:



در این تاپیک به معرفی خودروی تانک بر سنگین و قدرتمند RENAULT TRM 700 می پردازیم .

جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 702x496 می باشد.
جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 702x496 می باشد.

این خودروی سنگین در پی یک اعلام نیاز ارتش فرانسه به یک خودروی تانک بر که قابلیت جابجایی تانک لکلرک این کشور را با سرعت و دقت و اطمینان کافی داشته باشد ، توسط شرکت RENAULT فرانسه در سال 1987 ساخته شد . این خودرو در اصل برای جابجا کردن تانک لکلرک ساخته شده است ، اما قابلیت جابجایی همه خودروهای زرهی ساخت فرانسه را نیز دارا می باشد . همچنین از این خودرو در نیروهای نظامی فرانسه علاوه بر جابجایی خودروهای سنگین در جابجایی محموله های فوق سنگین نیز استفاده می شود . در سال 1993 ارتش فرانسه تعداد 179 دستگاه از این خودرو را به کارخانه سازنده سفارش داد که این تعداد خودرو در سال 1994 تحویل ارتش فرانسه گردید . سفارش دوم نیز در سال 1996 به تعداد 121 دستگاه به کارخانه سازنده داده شد که این تعداد نیز در سال 1997 تحویل ارتش فرانسه گردید . کشنده این خودرو دارای سه محور بوده و قسمت کمر شکن خودرو نیز دارای 6 محور می باشد که هر محور دارای 4 چرخ می باشد و در مجموع 24 چرخ در قسمت کمر شکن خودرو تعبیه شده است . اکسل های کمر شکن این خودرو از نوع مستقل می باشند و دارای بیشترین مانور پذیری در جاده های خاکی و ناهموار می باشند . این تانک بر توانایی حمل محموله ای به وزن 85 تن را دارا می باشد . خودرو در قسمت جلو قابلیت حمل چهار سرنشین را نیز دارا می باشد . در مجموع این تانک بر برای طی مسافتهای طولانی طراحی شده است . به گونه ای که این تانک بر می تواند 800 کیلومتر مسیر را با سرعت یک نواخت 70 کیلومتر بر ساعت به صورت یکسره طی کند . بدنه این تانک در برابر گلوله های 7.62 میلیمتر مقاومت کافی را دارد . همچنین شیشه های جلو و پهلو ها نیز در برابر گلوله های 7.62 میلیمتر مقاومت کامل دارند . این تانک بر دارای موتور به مدل RE9 ساخت RENAULT فرانسه با قدرت 700 اسب بخار می باشد . حداکثر سرعت جاده ای این خودرو معادل 80 کیلومتر بر ساعت می باشد . این خودرو مجهز به سیستم CTIS جهت انطباق چرخهای خودرو با جاده می باشد .



مشخصات خودروی تانک بر RENAULT TRM 700

سال ساخت / 1987 فرانسه
طول / 8.05 متر
عرض / 2.48 متر
ارتفاع / 2.95 متر
وزن خالی / 18 تن
ماکزیمم لود / 80 تن
حداکثر سرعت جاده ای / 80 کیلومتر بر ساعت
فوردینگ / 1.1 متر




آخرین مطالب
صفحات جانبی

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ